lauantai 6. huhtikuuta 2013

Liitokavion kyydissä (Yllätyyyyyyys!)

Viime pääsiäissunnuntaina Papsun elämässä tapahtui jotain yllättävää. Kyytiin ei kiivennytkään oma ihminen Miia tai toinen luottoratsastaja Sanna, vaan aivan outo nainen. Papsulla kestää aikansa ennen kuin se hyväksyy uuden ihmisen, joten tiedossa ei ollut mikä tahansa keikka. Mutta jos hevosta jännitti, oli myös ratsastajalla perhosia mahassaan. Tiedossa oli jotain tavallisuudesta poikkeavaa – sekä hevoselle että ihmiselle.

Uusi ihminen olin siis minä, Sannis, huomattavan keski-ikäinen kouluratsastaja Espoosta. Kouluratsastaja olen käytännön pakosta. Pidän toki lajista valtavasti, mutta ennen kaikkea ratsastan koulua, koska en tajua esteistä hei sun heiluvaista. Primuksella, Espoon kotitallillani olisi kyllä tarjolla luotettavaa estetykkiä joka lähtöön. Joskus vähän yritän hypätäkin, mutta jos pääsen yli, johtuu se silkasta tuurista. Kaikki se kimurantti: tempo, oikeat tiet, askelten laskeminen ja muu on liian heviä kaltaiselleni ikäihmiselle. Siksi olen alkanut jättää esteet kokonaan taakseni – luut saa rikki helpommallakin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö nauttisi esteratsastuksen katsomisesta. Sitä kautta olen päätynyt Papsun fanijoukkoihinkin.

Papsun ja minun tiet kohtasivat muutama vuosi sitten talli Satumaassa, Parkanossa. Meillä on mökki Satumaan lähellä ja ratsastan tyttäreni kanssa siellä usein lomilla. Minun ratsuni on lähes aina Sikker, jämäkkä suokkiruuna. Olen suuri suokkien ystävä ja kun näin ensimmäisen kerran Papsun, kysyin heti tallin omistajalta Satulta, onko hän ostanut uuden hevosen. Papsu näytti tarhassa levätessään niin kauniilta ja levolliselta, että halusin heti kokeilla sitä. Satu tuntee minut ja ratsastustaustani. Siksi hän vain hymyili ja sanoi, että tuo on Miian Papsu, mutta voi olla, ettei sinun Sannis kannata kokeilla. Ei olisi ehkä minun tyyppiseni hevonen.

Miia tuli samoihin aikoihin tallille ja laittoi Papsun kuntoon. Hoidettaessa tamma oli lähes unelias, mutta kun Miia pääsi selkään, oli se kuin tulta ja tappuraa! Katsoin silmät soikeina vauhdikasta hevosta ja totesin Satun olleen oikeassa. Minulla ei olisi mitään saumaa selvitä tuosta. Niinpä jatkoin Satumaassa Sikkerillä. Ajan kuluessa Papsun ja minun tieni kuitenkin taas kohtasivat. Olin Miian kanssa samoissa kouluvalmennuksissa ja meinasin välillä unohtaa ratsastaa omaa hevostani, kun jäin tuijottamaan Papsun ravia. Komea liike, täytyy myöntää. Monissa estekisoissa näin, miten tulikuuma tamma hyppäsi kovaa ja korkealta, mutta aina vain kontrolloidummin. Erityisesti mieleeni jäivät eräät Niinisalon kisat, jolloin Papsu kyllä pudotti kasikympissa kaksi puomia, mutta Miia oli silti todella onnellinen maaliin tultuaan. Hevosen laukka oli ollut hyvää ja se oli suurempi asia kuin kahdeksan virhepistettä. Silloin ajattelin, että näin sen pitää olla. Hevosta eteenpäin vietäessä pitää osata iloita siitä missä on onnistuttu. Se on minusta oikeaa hevosmiestaitoa.

Kouluratsastaja katselee maailmaa koulurillien läpi. Niinpä olen viimeisen parin vuoden aikana seurannut paljon Papsua myös Facebookissa, jossa on riittänyt kuvia. Olen nähnyt Papsun ryhdin parantuvan entisestäänkin ja ihaillut lennokasta liikettä. Tuollaista kun näkisi kouluradalla! Selkään en silti edes unelmoinut pääseväni. Viime kesänä Miia kuitenkin tarjosi Papsua kokeiltavaksi. Arastelin, mutta päätin yrittää. Tästä ensimmäisestä keikasta ei jäänyt paljon jälkipolville kerrottavaa. Heti kun pääsin satulaan, tiesin olevani ihan pihalla. Miia auttoi parhaansa mukaan, mutten saanut herkkää hevosta luottamaan itseeni lainkaan. Aika on autuaasti pyyhkinyt mielestä suurimman osan, mutta sen muistan, että Papsu steppaili enkä saanut sitä oikein kontrolliin missään vaiheessa. Miia sitten lohdutteli, että Papsun kanssa kaikilla on aluksi vaikeaa. Minä vain murahtelin jotain epätoivoissani ja totesin mielessäni, että tämä oli sitten tässä. En kehtaisi tulla enää Papsun tallille kuin pussi päässä.

Ihan niin asia ei kuitenkaan mennyt. Tänä talvena olen tiiviisti seurannut Papsun ja Miian etenemistä. Miia kertoi, että tammalle oli löytynyt oikea kuolain, hackamore ja hevosen ratsastettavuus oli huimasti parantunut. Minun pitäisi kuulemma nyt yrittää uudestaan. Olin iloinen ja vähän hämmästynytkin siitä, että sain uuden mahdollisuuden enkä sitten kieltäytynyt. Valmistauduin keikkaan katsomalla Papsusta videoita parin ratsastusystäväni kanssa. Kotona Primuksella ratsastan useimmiten Jardineroa, 10-vuotiasta andaluusiruunaa, joka on komea ja herkkä, mutta aivan eri tavalla kuin Papsu. Herkkiä hevosia on kahta pääluokkaa. Jardineron tyyliset menevät sekavia apuja saadessaan aivan sumppuun eivätkä käytännössä enää liiku. Papsu edustanee toista ääripäätä, joka pyrkii pois paikalta, jos ei ymmärrä mitä siltä vaaditaan. Kun ystäväni näkivät pari Papsun vauhdikasta estevideota, he totesivat pitävänsä minusta paljon ja haluavansa minut myös takaisin. Tämän vuoksi he toivoivat Miian taluttavan minua. Ei siis kovin suurta luottamusta taitoihini kotirintamalta, heh.

Kun nyt pääsiäissunnuntaina kiipesin toista kertaa Papsun selkään, rakastuin ensimmäisenä tamman satulaan. Jardinerolla on myös erinomainen koulusatula, mutta sekään ei ole Papsun Kiefferin veroinen. Täydellisesti istuttu penkki, johon solahdin kuin pehmeään syliin! Kauaa en ennättänyt kuitenkaan satulaan keskittyä, sillä Papsulla oli asiaa. Tarkoituksena oli mennä alkukäyntiä pitkin ohjin. Se ei Papsulle oikein sopinut, sillä kentällä oli samaan aikaan puoliverinen, joka teki laukkaympyröitä. Papsu oli pöyristynyt. Minkä ihmeen takia hänen pitäisi kävellä, jos muutkin laukkaavat? Niinpä tuli ensimmäinen tulikoe: miten saan hevosen pysymään käynnissä? Ratsastin elämäni ensimmäistä kertaa hackamoreilla ja sekin jännitti minua. Jardineroa täytyy ratsastaa vahvalla ohjastuntumalla ja erittäin kevyellä pohkeella. Hackamoret päässä olevan Papsun ohjiin uskalsin tuskin koskea. Eikä pitänytkään. Miia ohjeisti pidättämään hevosta keskivartalolla. Kaivoin siis jostain laardikummun kätköistä esiin vatsalihakset, jännitin niitä ja herran jestas sentään: PAPSU HILJENSI. Kyllä se edelleen oli kuuma ja tarjoili mielellään steppiä, mutta totteli hienosti istuntaa. Riemu valtasi mieleni. Meni lopputunti syteen tai saveen, niin jotain minäkin osasin. Kyllä kannatti raahautua Kihniöön asti vain ja ainoastaan tätä varten!

Olin Miian kanssa keskusteltuani asettanut tunnin tavoitteeksi, että saisin tuntumaa Papsun kaltaisen hevosen ratsastamiseen. Halusin löytää oikeaa ohjan ja pohkeen suhdetta, saada hevosen edes vähän luottamaan itseeni. Mikään ei siis tulisi tunnissa valmiiksi eikä niin käynytkään. En ratsastanut tällä kertaa kuin käyntiä ja ravia. Syy oli selvä. Minun oli saatava hevonen tasapainoon ja kontrolliin, jotta voisin yrittää hallittua laukkaa. Tiesin Papsun kuumenevan siitä muutenkin, joten muiden askellajien tulisi olla ensin vahvasti hanskassa. Sitä paitsi minä olen espoolainen kermapeppu, joka ratsastaa talvet lämmitetyssä maneesissa. Papsun tallin kenttä ei ollut mitenkään huonossa kunnossa, mutta sen verran jännitin pohjaa, että halusin senkin vuoksi laukata vasta aivan sulan maan aikaan.

Raviosuudessa kävin Papsun kanssa läpi kaikki tunneskaalat. Ensinnäkin nautin askeleesta, joka on hieno. Tämä tamma todella osaa ravata, liike on laaja ja komea. Tempo oli kuitenkin välillä niin hakusessa, että sekä hevoselle että kuskille tuli hiki – jälkimmäiselle epätoivosta. Papsu ON superherkkä tamma, joka kyllä antaa paljon, mutta vaatii myös. Jos käteni ei ollut tarpeeksi kevyt tai jos röhnötin väärään ilmansuuntaan, tamma reagoi luonteelleen tyypillisesti vauhdilla. Ympyröillä, volteilla ja kahdeksikoilla aloin saada sitä kuitenkin haltuun pikku hiljaa paremmin ja paremmin. Papsu ei ole helppo ratsastettava minun kaltaiselleni ihmiselle, mutta yhden asian opin heti: Papsu ei ole mikään autisti. Se kertoo välittömästi mitä mieltä on asioista. Kun sain sen ajoittain ravaamaan rennosti, keskittyneesti ja lennokkaasti tiesin, ettei tämä ollut vahinko, vaan nyt ovat osaset kohdallaan. Ihan koko aikaa niin ei ollut, mutta muutamat hetketkin riittivät.

Tunnin jälkeen tamma oli hiestä märkä ja minunkin polveni vapisivat. Tämä oli siis ehdottomasti kevään kovin urheilusuoritukseni. Erityistä merkitystä tunnilla oli minulle siksi, että se muutti sitä kuvaa, joka minulla on itsestäni ratsastajana. Olen aina pelännyt ja kaihtanut kuumia hevosia. Papsun kanssa opin jotain oleellista keveydestä ja istunnalla pidättämisestä. Ratkaisuja on siis olemassa ja minäkin voin ne oppia – uskomatonta. Mikäli Miia antaa, jatkan mielelläni treeniä siitä mihin jäätiin. Sitä odotellessa köpöttelen kuitenkin tyynen andaluusini kanssa Espoossa. Meillä ei varsinaisesti aina vauhti päätä huimaa, muttei tarvitsekaan. Kun haluan taas lisää kierroksia, käännän auton nokan koti Kihniötä. Eli toivottavasti nähdään taas pian, Papsu! Ehkä tulee vielä päivä, jolloin saan sinut luottamaan minuun kunnolla - silloin olen oppinut ratsastuksesta jotain todella oleellista.

-Sannis-





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti